Informacija lengvai suprantama kalba (angl. easy to read)

  • Titulinis
  • Informacija lengvai suprantama kalba

Lengvai suprantamos kalbos žodynas

Terminas

Iliustracija

Aprašymas

Gydymas

 

Gydymas yra tada,

kai žmogui, pavyzdžiui, gydytojas suteikia medicininę pagalbą.

Pavyzdžiui, gydytojas skiria žmogui gerti vaistus, kad išgydytų ligą.

Gydytojas

Gydytojas yra žmogus, kuris gydo žmones.

Gydytojas dirba:

• poliklinikoje,

• ligoninėje,

• klinikoje.

Gydytojų yra skirtingų.

Skirtingi gydytojai gydo skirtingas ligas.

Pavyzdžiui, vienas gydo akis,

o kitas gydytojas gydo širdį.

Šeimos gydytojas

Šeimos gydytojas yra gydytojas, kuris baigė medicinos mokslus.

Toks gydytojas turi medicinos diplomą. Šis gydytojas gali gydyti žmogų nuo gimimo iki mirties.

Kitaip šeimos gydytojas yra vadinamas

Bendrosios praktikos gydytojas.

Bendrosios praktikos gydytojo pavadinimas būna sutrumpinamas kaip (BPG).

Vaikų ligų gydytojas


Vaikų ligų gydytojas yra gydytojas, kuris gydo vaikus:

• gydo vaikų ligas,

• stebi, kaip vaikas auga,

• paskiria gydymą,

• konsultuoja dėl vaikų sveikatos.

Pavyzdžiui, vaikų ligos būna tokios: 

• vėjaraupiai.

Tai liga, kai išberia visą kūną.

• kūdikių diegliai.

Tai liga, kai kūdikiams skauda pilvą.

Akušeris


Akušeris yra gydytojas, kuris padeda:

• moteriai gimdyti,

• tėvams prižiūrėti gimusį kūdikį.

Burnos higienistas


Burnos higienistas yra darbuotojas, kuris atlieka burnos higieną.

Burnos higiena yra veiksmas,

kai specialus darbuotojas labai gerai išvalo dantis.

Ergoterapeutas


Ergoterapeutas yra darbuotojas specialistas. Ergoterapeutas atkuria ir palaiko pacientų: 

• gyvenimo įgūdžius. Pavyzdžiui, apsirengti. 

• įgūdžius daryti kokius nors veiksmus. Pavyzdžiui, pakankamai gerai judinti ranką, kad žmogus galėtų vairuoti automobilį. 

Ergoterapeuto pacientai yra žmonės, kurie, pavyzdžiui: 

• ką nors susilaužė, pavyzdžiui, koją. 

• turi negalią, 

• turi neurologinę ligą. Neurologinė liga yra liga, kai smegenyse kažkas negerai ir smegenys ne visai gerai dirba. Panašiai kaip kompiuterio gedimas.

Dėl to žmogui gali kilti problemų su: 

• judėjimu, 

• mąstymu, 

• savijauta.

Socialinis darbuotojas


Socialinis darbuotojas yra žmogus, kuris dirba su žmonėmis.

Socialinis darbuotojas:

• stengiasi, kad su visais žmonėmis būtų elgiamasi teisingai,

• stengiasi, kad visiems žmonėms būtų gera gyventi,

• nusprendžia, ar žmogui reikia asmeninės pagalbos.

Pavyzdžiui, socialinis darbuotojas padeda žmonėms su negalia.

Socialinis darbuotojas dirba žmonių su negalia dienos centre.

Pacientas

 

Pacientas yra žmogus, kuris serga. Pacientu rūpinasi gydytojas.

Gydytojo kabinetas

 

Gydytojo kabinetas yra kambarys, kuriame dirba gydytojas. Kai žmogus ateina į polikliniką, jis turi eiti į savo gydytojo kabinetą. Gydytojo kabinete gydytojas: 

• išklauso žmogaus problemas,

• apžiūri žmogų, 

• konsultuoja, duoda patarimų, 

• daro tyrimus. Pavyzdžiui, patikrina akis.

Liga

 

Liga yra sveikatos pablogėjimas, susirgimas. Pavyzdžiui, gripas yra liga.

Ligos rizika


Ligos rizika yra pavojus susirgti liga. Rizika susirgti liga gali būti skirtinga. Pavyzdžiui, žmogus, kuris rūko, turi didesnę riziką susirgti plaučių ligomis.

Ligų kodai (TLK)

 

Ligų kodas yra ligos užrašymas su specialiu kodu. Kodas sudarytas iš raidžių ir skaičių. Šiuos kodus naudoja gydytojai. Ligų kode yra užrašyti, pavyzdžiui: 

• ligos simptomai, 

• ligos priežastys, 

• ligos pavadinimas. 

Pavyzdžiui, 

• i10 reiškia Hipertenzija. Tai liga, kai žmogus turi aukštą kraujo spaudimą. Aukštas spaudimas gali pakenkti širdies ir kraujagyslių darbui. Kraujagyslės yra lyg šiaudeliai kūne, pro kuriuos bėga kraujas. 

• J45 reiškia Bronchinę astmą. Tai kvėpavimo sistemos liga. Kai žmogus serga šia liga, jam sunkiau kvėpuoti. 

• E11 reiškia antro tipo cukrinį diabetą. Kai žmogus serga šia liga, jo organizmas negerai reguliuoja cukrų kraujyje. Dauguma sergančių antro tipo cukriniu diabetu turi širdies, inkstų, akių sutrikimų. 

• G40 reiškia Epilepsiją. Tai sutrikimas, kuris sukelia traukulius ar kitus simptomus. Traukuliai yra nekontroliuojami kūno susitraukimai. 

• N18 reiškia Lėtinę inkstų ligą. Ši liga gali sutrukdyti inkstų darbą. Inkstai yra atsakingi, kad žmogaus kraujas būtų švarus ir sveikas.

Ligų sąrašas

 

Ligų sąrašas yra ligų surašymas, išvardinimas.

Medicininė apžiūra


Medicininė apžiūra yra tada, kai gydytojas apžiūri žmogaus sveikatą. 

Gydytojas patikrina, pavyzdžiui: • kraują, 

• širdies darbą, 

• svorį, 

• kaip žmogus jaučiasi,

• ar žmogui nieko neskauda.

Medicininė išvada


Medicininė išvada yra sprendimas, kurį gydytojas padaro apie sergantį žmogų. Pavyzdžiui, išvada, kad žmogus turi viršsvorį. Tai reiškia, kad žmogus sveria per daug kilogramų.

Medicininis įvertinimas

 

Medicininis įvertinimas yra tada, kai gydytojas apžiūri sergančio žmogaus būklę.

Namų slauga


Namų slauga yra tada, kai sergantį žmogų gydo namuose. Sergantį žmogų namuose gydo slaugytojas. 

Slaugytojas: 

• prižiūri, kad sergantis žmogus pavalgytų, 

• pamiegotų, 

• pajudėtų, 

• duoda sergančiam žmogui vaistų, 

• su sergančiu žmogumi bendrauja. 

Namų slaugytojas su sergančiu žmogumi yra nuolat.

Nemokama sveikatos priežiūra

 

Nemokama sveikatos priežiūra yra medicininės paslaugos, kurios nieko nekainuoja. Valstybė nemokamai suteikia sveikatos paslaugas. Pavyzdžiui: • būtinąją medicinos pagalbą, 

• kai kuriuos skiepus, 

• gydytojo konsultaciją, 

• vaistų receptų išrašymą.

Slaugyti

 

Tai reiškia rūpintis sergančiu žmogumi, padėti pasveikti. 

Sveikatos priežiūros įstaiga

 

Sveikatos priežiūros įstaiga yra vieta, kur gydomi žmonės. Pavyzdžiui, 

• poliklinika, 

• ligoninė, 

• privati medicinos klinika.

Privalomas sveikatos draudimas


Privalomasis sveikatos draudimas yra tada, kai kiekvienas žmogus privalo turėti sveikatos draudimą. Tada kiekvienas žmogus gali gauti medicininę pagalbą. Lietuvoje žmogus negali būti be sveikatos draudimo. Jei neturi sveikatos draudimo, negali gauti medicininės pagalbos. Pavyzdžiui, nemokamai ateiti pas gydytoją. 

Sveikatos draudimą duoda: 

• darbas, 

• mokykla, 

• draudimo įmonės.

Psichiatras


Psichiatras gydo žmones su psichikos ligomis. Žmonės su psichikos ligomis yra žmonės: 

• kuriems gali būti sunku bendrauti, 

• kurie visada nerimauja ar bijo, 

• kuriems gali būti sunku susikaupti. 

Psichiatras duoda vaistų arba skiria terapiją. Pavyzdžiui, dailės terapiją. 

Jis gydo įvairias psichikos ligas, pavyzdžiui: 

• depresiją. Depresija yra liga, kai žmogus visada jaučiasi liūdnas. 

• šizofreniją. Šizofrenija yra liga, kai žmogus mato vaizdus arba girdi garsus, kurių nėra. 

• nerimo sutrikimą. Nerimo sutrikimą turi žmonės, kai kažko bijo be priežasties.

Valstybinė ligonių kasa


Valstybinė ligonių kasa yra įstaiga, kuri prižiūri, kad Lietuvos žmonės gautų nemokamą gydymą arba už gydymą mokėtų mažiau. Lietuvos žmonės gali gauti nemokamą gydymą, jeigu turi privalomą sveikatos draudimą. Tokį draudimą turi, pavyzdžiui: 

• žmonės, kurie dirba, 

• vaikai iki 18 metų, 

• žmonės su negalia, 

• pensininkai.